Algoritme

Een algoritme is een reeks stappen die de computer vertelt hoe hij een taak moet uitvoeren. De elektronische circuits binnen in de computer kunnen alleen heel simpele dingen. De hardware kan bijvoorbeeld dingen doen als twee getallen optellen of kijken of twee getallen gelijk zijn aan elkaar en dan iets doen, of iets anders doen als ze niet gelijk zijn. Dit noemen we branching (vertakken).


De computer volgt instructies heel precies op. Of iets fout lijkt of nergens op slaat, maakt voor de computer niets uit. Als er een stap ontbreekt, heeft hij dat niet door. Een computer is maar een machine. Hij denkt niet als een mens.



Probeer een echt algoritme te maken. Stel dat een vriendin jou vraagt om een lijstje met de stappen die nodig zijn om geroosterd brood te maken.

Algoritme 1

Je zou kunnen beginnen met: 
  1. Doe brood in de broodrooster

Deze instructies zijn duidelijk genoeg voor een mens, maar niet voor een computer. Als je vriendin zich gedraagt als een computer, zou ze het hele brood met de plastic verpakking in de broodrooster stoppen. Want je hebt niet gezegd dat ze een snee brood uit de zak moest halen!

Algoritme 2

Dus pas je de lijst aan:

  1. Haal een snee brood uit de zak.
  2. Doe de snee in de broodrooster.
  3. Druk op de roosterknop.

Je vriendin, die zich nog steeds als een computer gedraagt, loopt vast bij stap 1. Ze vraagt: 'Hoe krijg ik een snee brood uit de zak? De zak zit dicht.'

Algoritme 3

Dus verander je de lijst opnieuw:

  1. Open de zak door de afsluiter los te draaien en te verwijderen.
  2. Haal een snee brood uit de zak.
  3. Doe de snee in de broodrooster.
  4. Druk op de roosterknop.

De volgende dag ontdek je dat het brood in de zak oud en beschimmeld is, omdat je je vriendin niet uitdrukkelijk hebt opgedragen om de zak weer af te sluiten.

Je begint het waarschijnlijk te snappen: een computerprogramma werkt alleen als elk detail duidelijk wordt uitgelegd. Programmeurs leren technieken om dit efficiënt te doen.

Stel dat je 10 stukken toast wilt maken, dan ga je niet alle stappen 10 keer uitschrijven. Dat zou veel meer werk zijn en je kunt fouten maken bij het opnieuw schrijven van de opdrachten. Het maakt het ook lastig om iets te veranderen.

In plaats daarvan kun je een functie maken met de naam 'MaakToast'.

Een functie is een algoritme dat al is geschreven en een naam heeft. Programmeurs voegen die in hun programma's in om tijd te besparen. Programmeurs gebruiken ook lussen.

Een lus voert een functie herhaaldelijk uit. Je zou je 'MaakToast'-functie zo kunnen programmeren dat deze in een lus 10 keer wordt uitgevoerd.


Even oefenen

©2019 Sara Michiels | Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin