
@code
In dit leerplan streven we naar de integratie van de volgende vormingscomponenten:
- Natuurwetenschappelijke en technische vorming
- Wiskundige vorming
- Sociale vorming
Ze vormen de basis van het leerplan. De sleutelcompetenties waaraan gewerkt wordt in dit vak:
- Digitale competentie en mediawijsheid (sociale media)
- Competenties in het Nederlands (vakterminologie)
- Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie (algoritmes, robot)
- Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken (algoritmes, robot)
We concretiseren bovendien doelen uit het funderend leerplan:
De leerlingen
- 6 werken samen met andere leerlingen om gezamenlijke leerdoelen te bereiken en om bij te dragen aan het gezamenlijk resultaat
- 17 gebruiken sociale media en internet op een doordachte en zorgzame manier
- 20 doorlopen een creatief denkproces
- 33 presenteren digitaal en niet digitaal verwerkte informatie
De wegwijzers uniciteit in verbondenheid en verbeelding kleuren dit leerplan.
Hieronder een concrete invulling van een lesurenpakket van 10 lesuren (5 X 2 u. per week). Buiten de hierboven opgesomde sleutelcompetenties en funderende doelen, verwezenlijken we leerplandoelen uit de algemene vorming ICT (vak). Het gaat om verbreding.
Uit het gemeenschappelijk Leerplan ICT concretiseren we volgende doelen:
- 2 demonstreren overkoepelende basisvaardigheden in het gebruiken van digitale toepassingen ET 4.1 BG 4.1
- 3 creëren inzichtelijk en efficiënt, online en offline digitale inhouden tekstverwerking, presentatiesoftware, beeld- en videobewerking ET 4.1 BG 4.1
- 7 onderscheiden de bouwstenen van een digitaal systeem ET 4.3 BG 4.3
- 9 analyseren een probleem, genereren een algoritme om het op te lossen, implementeren dit en passen het aan tot het foutloos werkt, unplugged en digitaal. ET 4.4 BG 4.4
Leerplandoelstellingen
Thema 1: Codetaal schrijven
Nagestreefde leerplandoelen
LPD2: Je demonstreerde overkoepelende basisvaardigheden in het gebruiken van digitale toepassingen. Via pixabay zocht je geschikte afbeeldingen die je bewaarde op het leerlingennetwerk.
Je begrijpt ook de meerwaarde van deze site om te werken met auteursvrije afbeeldingen.
Op collage.nl maakte je gebruik van verschillende besturingselementen om selecties te maken. Je printte je collage af.
LPD7: Je onderscheidt de bouwstenen van een digitaal systeem met in het bijzonder aandacht voor hardware en software.
LPD9: Je analyseert een probleem, genereert een algoritme om het op te lossen, implementeert dit en past het aan tot het foutloos werkt. Je kan een algoritme interpreteren. Je kan een bug ontdekken. Je kan zelf een algoritme unplugged (niet-digitaal) uitwerken.
Thema 2: Unplugged algoritme
Nagestreefde leerplandoelen
LPD9: Je analyseert een probleem, genereert een algoritme om het op te lossen, implementeert dit en past het aan tot het foutloos werkt. Je kan een algoritme interpreteren. Je kan een bug ontdekken. Je kan zelf een algoritme unplugged (niet-digitaal) uitwerken.
Thema 3: Computertaal spreken
Nagestreefde leerplandoelen
LPD2: Je demonstreerde overkoepelende basisvaardigheden in het gebruiken van digitale toepassingen. Je maakte een account op een educatief onlineplatform. Via je google account bevestigde je je account.
LPD3: Je leert je toetsenbord efficiënt gebruiken. Je kan nu accolades invoeren met behulp van de toetsencombinatie Alt Gr + { of Alt Gr + }
LPD6 Je leert navigeren op internet m.b.v. een browser. Je maakte gebruik van een adresbalk om doelgericht te navigeren naar de RoboMind Academy, je google-account.
LPD9: Je analyseert een probleem, genereert een algoritme om het op te lossen, implementeert dit en past het aan tot het foutloos werkt. Je maakt gebruik van een grafische programmeertaal zoals JavaScript in de RoboMind Academy.
Thema 4: Wij gaan gamen
Nagestreefde leerplandoelen:
LPD2: Je demonstreerde overkoepelende basisvaardigheden in het gebruiken van digitale toepassingen. Je maakte een account op een educatief onlineplatform. Via je google account bevestigde je je account.
LPD3: Je leert je toetsenbord efficiënt gebruiken. Je kan kan een print screen maken en deze uploaden op het schoolplatform.
LPD6 Je leert navigeren op internet m.b.v. een browser. Je maakte gebruik van een adresbalk om doelgericht te navigeren naar Minecraft en je google-account.
LPD9: Je analyseert een probleem, genereert een algoritme om het op te lossen, implementeert dit en past het aan tot het foutloos werkt. Je maakt gebruik van een grafische programmeertaal zoals Minecraft.
Thema 5: Scratch Scripts
Nagestreefde leerplandoelen
LPD2 Je leert basisvaardigheden in het gebruik van digitale toepassingen zoals werken met Scratch interface en Smartschool.
LPD3 Je creërt inzichtelijk en efficiënt online digitale inhouden zoals het ontwerpen van een eigen project in Scratch. Je deelt je project via Smartschool. Je toont je eigen game, verhaal op het toonmoment.
LPD6 Je navigeert functioneel op internet via de website orientatievakcode.webnode.nl naar de nodige online toepassingsprogramma's.
LPD9 Je leert een opdracht analyseren, je ontwerpt een algoritme om een verhaal of game in een Scratch project te ontwikkelen. Je onderzoekt zelf of je algoritme werkt en debugt fouten. Je doet dit met de grafische programmeertaal Scratch.